Sport för alla

Komma igång med motion

Är det dags att komma igång igen, efter sommarens grillningar är motionen och formen inte på topp? Kanske tänker du tankar om träning 4-5 dagar i veckan, tennis, fotboll eller varför inte testa paddel som blivit så populärt. Men om du ska vara helt ärlig mot dig själv, när tränade du intensivt senast? Om svart är att du innan sommaren var en hängiven motionär så har du inget att oroa dig för, men om svaret istället är att det kanske är 10 år sedan du motionerade i någon större uträckning så bör du sakta ner lite. Faktum är att det inte är ovanligt med avslitna korsband och till och med hjärtproblem om du har för bråttom.

Ingen människa mår bra av en plötsligt ökad belastning, vi behöver istället välja kroppen för att den skall må bra. Men när du ändå har fått upp motivationen att ta tag i träningen så ska du verkligen inte ge upp innan du börjat. Gör istället ett schema för upptrappningen. Varför inte börja med lugna promenader i en vecka, öka på tempot vecka två. Därefter kanske du kan ta lite turer med cykeln eller simma, båda dessa är bra alternativ för att undvika överbelastning. Glöm inte att stretcha så att musklerna inte blir spända och stela. När du känner att kroppen blir starkare och konditionen blir bättre så kan du successivt öka på med mer belastande träning. Om du bara tar det lite försiktigt så kan du snart stå på tennisplanen utan att behöva känna svår hjärtklappning och smärta.